Akvarij NET - FORUM
Slatkovodna Akvaristika => Oprema => Autor teme: stanky069 - Travanj 04, 2015, 15:37:42 poslijepodne
-
Ovako,dao bih si raditi dvije kocke 40*40*33(d,š,v) s poklopcima... pa me zanima kada bih si slagao led rasvjetu što mi je sve potrebno...znači svi dijelovi,osnovni,dodatni...i neka shema spajanja...može i koji link na ebay ili slično... i koliko trebam ledica da to bude i za zahtjevnije bilje,kako se to gleda??? o ledicama nemam blage...na šta trebam paziti... ili neki prijedlog za neku drugu opciju rasvjete... unaprijed hvala...
-
Jel znas lemiti?
Ako znas onda super.
Trebat ces 3w ledice, hladnjak za ledice (mogu posluziti i alu profili), napajanje (imas gotove na ebayu ili uzeti neko odgovarajuce) i zica. Mozes si razmisliti i o lecama ovisno kako mislis montirati ledice (visece ilimu poklopcu).
3w ledice daju cca 200 lumena pri 700mA, a nekio jer lm/litri koju sam ja nasao po netu kaze da je 40 lm/litri za jako zahtjevno bilje plus co2 i redovno gnojenje.
-
Sorry na zbrckanom odgovoru tipkam preko tableta pa mi malo nespretno.
-
Zaboravih napomenuti da ti treba i termo pasta koje obavezno dolazi na spoju ledice i alu profila.
Kada gledas ledice trazi one koje se nalaze na zvjezdastoj plocici radi lakseg lemljenja i pricvrscivanja na hladnjak.
Stavim ti par linkova sa ebaya samo da ih pronadjem.
-
hvala...lemio sam par puta,nešto sitno... ali naučit ću,nije problem ili ću naći nekoga da to odradi...... ubacio bih i koju plavu ledicu za moonlight... i da,jel trebam dimer??
-
Ako imas volje nije problem nauciti lemiti, malo vjezbe i neces imati problema.
Evo primjer ledica. Kada kupujes malo istrazi za cijenu, kupovinom 5 ili 10 komada ispadne jeftinije od pojedinacne kupnje.
http://www.ebay.com/itm/1-Pc-3W-White-High-Power-LED-Light-Emitter-6000-6500K-Chip-With-20mm-Star-Base-/191535251196?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item2c9863fefc (http://www.ebay.com/itm/1-Pc-3W-White-High-Power-LED-Light-Emitter-6000-6500K-Chip-With-20mm-Star-Base-/191535251196?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item2c9863fefc)
Evo primjer led drivera. Ovaj je za max 3 komada 3w ledica.
http://www.ebay.com/itm/New-Waterprooof-DC-AC-85V-265V-6W-9W-2-3-x3W-12V-LED-Driver-Power-Supply-660mA-/200950931810?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ec99be162 (http://www.ebay.com/itm/New-Waterprooof-DC-AC-85V-265V-6W-9W-2-3-x3W-12V-LED-Driver-Power-Supply-660mA-/200950931810?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ec99be162)
-
Ovisno o znanju i zeljama mozes napajanje sloziti od pc napajanja ili adaptera za laptop.
Imas mogucnost i slaganja simulacije zore i sumraka pomocu arduina ali ce ti trebati tada pwm led driveri i znanje programiranja (imas i gotovih rjesenja na netu).
Za hladnjak najbolje uzeti U profile i sarafima pricrvstiti ledicu za njega, staviti termo pastu izmedju, ili mozes ljepiti ledice za profile termo ljepilom (ja sam stavljao termo pastu uz dodatak trenutnog ljepila).
-
Evo i jednog videa kako si je covjek slagao diy led rasvjetu.
https://m.youtube.com/watch?v=MeV0ZpYeQ50
-
Pošto ti akvarij nije prevelik možda možeš proći i sa jednostavnijim rješenjem, pogledaj kako sam ja rješio LED rasvjetu u jednom nano akvariju.
https://www.akvarij.net/forum/index.php?topic=99041.0 (https://www.akvarij.net/forum/index.php?topic=99041.0)
Meni bilje raste bez problema, doduše nisam probao sa zajtjevnijim biljem pa neznam. Svaki element je mislim po 0.4w a što je najbolje dimmer za njih sam platio cca 2$ :)
Ako ti je interesatno dam ti link od kuda sam nabavio.
-
smijem se ja ubaciti.. da ne otvaram novu temu....
Samo ukratko, poslao sam PP kolegi, ali se vec par dana ne javlja, a nisam skopirao u outbox da se sjetim sto sam sve pisao.
Dakle ukratko, ( da sad ne googlam sve iznova jer jurim na teren), imam 240l ( efektivno 200l vode. i manje vjerojatno) akvarij koji osvjetljavaju 2*36W T8 lampe ( po specifikaciji lampi, ukupno 5000lm). E sad, kalkulirao sam da uzmem 5 ledica od 10W. Ako idem na opciju cca 20 lm po litri, trebam oko 4000 lm za low light setup. Ledice koje sma nasao na netu daju max 1000lm na 3A, e sad.. da ih smanjim na 2 ili 2,5A radi dugovjecnosti, dobio bi cca 800lm po komadu, dakle 4000lm ukupno. Dopvoljno za lowlight. Grubim izracunom, ledice i driver ( kinezi) me izadje oko 300kn. Plus aluminij i posao koji ne racunam jer bi sam radio. Ustedio bi 22W snage, sto je gledano kroz period od 10h 0,22 kwh. dakle mjesecno po cijeni kwh od recimo 70lp (neznam napamet kolko je) to ispadne 6,82 kWh * 0,77 = 5,25 kn. recimo da je 6. Godisnje je to 72 kn.. dakle trebao bi cca 4 godine da si ustedom vratim ulozeno. U medjuvremenu su velike sanse da rikne ili ledica ili driver i da to vrijeme jos razvucem. Dakle.. cemu?
Ista stvar je i sa T5 rasvjetom. gledano na nekom site-u.. jedna T5 od 28W kosta cca 50tak kuna, ali daju malo vise lumena (2600). dakle trebam dvije.. pa mogu ici i na malo jaci low ligh. Sa 0,16kWh dnevno.. mjesecno ispadne cca 4 kn ustede... dakle godisnje 48 kn ustede. Sto ce reci da trebam 2 godine da ustedim ulozeno.. godinu dana imam cistu "ustedu" od 4 kn mjesecno.. i onda trebam mijenjat lampe :)
mislim.. osim tih 200 lumena vise... i mozda bolje prodornosti svjetla ( sto mi nije bitno jer je 50 cm visok akvarij).. koja je prednost???
Osim ako ja sve nesto krivo racunam... kako mi u zadnje vrijeme i obicno je....
-
Neda mi se tvoju matematiku detaljno analizirati.Probaj ju sam malo popraviti.
LED-ice 10 kom 10$
ispravljač 10A 12 V 15 $
dimmer 2km 8$
sve ukupno oko 200 zlatnih kuna, a imaš i rezervnih komada.(kao da kod neonki ništa ne rikne ?)
Po tvom ušteda struje godišnje 72 kune, plus izmjena neo-cijevi bar jednom godišnje ??.
http://www.ebay.com/itm/10W-3000K-6000K-Cool-Warm-White-Red-Green-Blue-RGB-SMD-Led-Chip-Flood-Light-Bead-/261411274845?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item3cdd53805d#ht_2631wt_1024 (http://www.ebay.com/itm/10W-3000K-6000K-Cool-Warm-White-Red-Green-Blue-RGB-SMD-Led-Chip-Flood-Light-Bead-/261411274845?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item3cdd53805d#ht_2631wt_1024)
http://www.ebay.com/itm/Universal-110V-240V-to-DC-5-12-24-48V-1-50A-Switch-Power-Supply-Driver-LED-Strip-/291458868681?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item43dc4d65c9#ht_7338wt_1001 (http://www.ebay.com/itm/Universal-110V-240V-to-DC-5-12-24-48V-1-50A-Switch-Power-Supply-Driver-LED-Strip-/291458868681?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item43dc4d65c9#ht_7338wt_1001)
http://www.ebay.com/itm/FOR-LED-LIGHT-STRIP-8A-12V-24V-BRIGHTNESS-DIMMER-ADJUSTABLE-BRIGHT-CONTROLLER-/381152773141?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item58be79c415#ht_5891wt_1238 (http://www.ebay.com/itm/FOR-LED-LIGHT-STRIP-8A-12V-24V-BRIGHTNESS-DIMMER-ADJUSTABLE-BRIGHT-CONTROLLER-/381152773141?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item58be79c415#ht_5891wt_1238)
Nemoj kupovati po ovim stranicama koje sam izvukao,stavio sam prve na koje sam naišao,sigurno se može pronaći bolje od tog.
-
ja sam gledao nesto sasvim drugo... ovom tvojom ponudom imat cu ledice bez postolja koje ce derati 9A struje... pa to treba prava mala instalacija za to :)
ja gledao nesto poput ovoga:
http://www.ebay.com/itm/5pcs-Cree-XLamp-XML2-XM-L2-White-Warm-White-LED-Light-Emitter-on-20mm-16mm-PCB/121500739467?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D29981%26meid%3D92382498ac87400c8236e9e1928a5349%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D161578888839&rt=nc (http://www.ebay.com/itm/5pcs-Cree-XLamp-XML2-XM-L2-White-Warm-White-LED-Light-Emitter-on-20mm-16mm-PCB/121500739467?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D29981%26meid%3D92382498ac87400c8236e9e1928a5349%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D6%26sd%3D161578888839&rt=nc)
19.99$ 5 kom
i nesto ovakvo, ili eventualno jace.....od 50W http://www.dx.com/p/2000ma-30w-power-constant-current-source-led-driver-85-265v-42746#.VTTb4eGrHA0 (http://www.dx.com/p/2000ma-30w-power-constant-current-source-led-driver-85-265v-42746#.VTTb4eGrHA0)
11,64$, dakle to je 30$ sa dimmerom i vise...
max 300 kn
-
KAko sam ti pokušao objasniti i u onoj temi, nije baš tako kako na to gledaš.
Nekog vraga ćeš spaliti, napajanje je deklarirano na 16-18V 2A.
Ti predlažeš 5 LED, svaka može max 3A pri naponu 2.85 - 3.2 V(max će biti na najvišem naponu).
E sad, hoćeš 16V napajanje, spojit ćeš serijski LED 5*3,2 = 16V , 3A a ti imaš punih 2!
Daklem, ako imaš viši napon napajanja otpornikom ćeš srušiti dio napona(i struje) tako da na LED dođe onoliko koliko treba.Ako nećeš otpornikom, onda vežeš serijski LED s time da ako jedna krepa ne radi nijedna, struja je jedna, naponi se zbrajaju.
Alternativa tome je napajanje 3V, 15A, pa ćeš sve vezat paralelno i boli te dupe dal je jedna izgorila, ostale rade.
Razlika između prijedloga penzića i tvog je uglavnom u disperziji.
On bi 10kom 3W, ti bi 3 kom 10W.
Njegovo će prekriti ravnomjernije cijelu površinu dok bi tvoje riješenje moglo imati "rupe".
Sve opet ovisi o kutu ledice, njenoj udaljenosti od površine koju osvjetljavaš itd.
NAravno, riješenje je da ju signeš više, ali onda pada i količina svjetla na toj površini.
itd :)
Da odmah odgovorim i na pitanje iz druge teme.
Napisao sam barem xy A iz razloga što nijedno napajanje neće "nagurati" nešto u neki element, već mu "može dati". S tim na umu nije loše uzeti nešto veće snage od potrebne jer će se manje grijati, dulje raditi.
-
Ok.. mi tucemo razlicitim kolosjecima :)
AKo postoji ispravljac, stabiliziranog napona od xy V, cija je osnovna funkcija da daje konstantni xy napon, a postoje i napajanja sa stabiliziranom strujom, dakle ispravljaci koji na izlazu daju konstatni xy A ( vjerujem da se zato zovu driveri, jer pokrecu nesto)
"LED driveri
LED driver je samostalan izvor snage koji ima izlaze koji su usklađeni sa električnim karakteristikama vaše LED lampe ili niza LED lampi. Trenutačno ne postoje industrijski standardi tako da je za odabir LED drivera nužno poznavanje električnih karakteristika vaše LED lampe. LED driveri se strujno reguliraju"
e sad, ako on konstantno salje van napon u rasponu od 16-18V i konstantnih 2A, onda ledica dobiva tih 2A. Ako stavis driver od 4A, ledica uzima 4A i pregori jer je deklarirana na max 3A.
http://www.akvarij.net/index.php/zanimljivosti/uradi-sam-othermenu-83/798-osnove-spajanja-power-le-dioda-u-strujni-krug (http://www.akvarij.net/index.php/zanimljivosti/uradi-sam-othermenu-83/798-osnove-spajanja-power-le-dioda-u-strujni-krug)
tu ti je lijepo objasnjena razlika izmedju strujnog i naponskog napajanja
-
Razlika između prijedloga penzića i tvog je uglavnom u disperziji.
On bi 10kom 3W, ti bi 3 kom 10W.
Eto ga sad, kao da se igramo pokvarenog telefona.Nisam spominjao ledice od 3 w.Samo sam dao prikaz da se može kupiti za 200 kn ledica 10 km od 10W, dva dimmera i ispravljač 120 vati pa makar ga zvali i driver.Mogućnost je koristiti pet ledica,a pet držati u rezervi, ako koja rikne i dimmer rezerva ako rikne.Može staviti svih deset i dimati ih na 50% i tako se neće jako grijati i izbjegnemo pitanje koliko košta hlađenje.Kolega je spominjao kune i mogućnost pregaranja.Nakon toga nisu više u pitanju kune i rezerva nego kvaliteta.Treba usporediti najjeftinije neonske i najskuplje ledice.Usporedba je "zanimljiva".
Može se otpornikom regulirati napon i struja, samo tim dobiješ još jedan grijač.Dimmerom od 4$ reguliraš struju na 12V 0-8A.
Dobro je u seriju ledice staviti otpornik oko 1 oma.O tome smo već pisali.Šta stavio da stavio ograniči struju.
-
Sve 5 Penzicu. Cijenim info. Ti tvrdis da trebam limitirati struju...saki tvrdi da moze struja i duplo veca od nominalne za Ledicu. I ja tvrdim da treba ledici zbog malog otpora srezat ampere...a on tvrdi da mi teorija potencionalno netocna. I sad ga hebi. Ja gledam sa elektrotehnicke strane..pa ne razumijem Sakija...al mozda sam u krivu.
T8 cijevi imam gratis, a davno sam uvidio da u low light setupima nema koristi od groluxa i slicnih, tada aktualnih cijevi za 4x visu cijenu.
-
Evo ovdje je sve fino objašnjeno, jedino što je na engleskom.
http://rapidled.com/led-university-1/ (http://rapidled.com/led-university-1/)
-
Bravo. I rest my case. A drugi nek uzmu duplo jaci driver od potreba LEDica :)
-
Child .. ne čitaš s razumjevanjem, jer tupiš ono što si negdje čuo.
A neki su to studirali.
Nisam rekao da ćeš LED ganjat duplo jačom strujom od deklarirane. Krenuli smo od teme u kojoj je čovjek pitao da li može na napajanje od kompa spojit LED i da li će iamti problema.
Objasnio sam koje uvijete se mora zadovoljiti i za koje slučajeve oni vrijede.
Isto tako odgovorno tvrdim da u banalnom primjeru sa napajanjem od kompa može nanizati xy LED paralelno i/ili serijski ovisno o spojenom naponu (3 ili 12) u mjeri kojoj god dokle god mu ukupna struja koju LED VUKU nije veća od one koju napajanje može DATI.
To je bitna razlika koju odbijaš shvatiti a vjeruj mi apsolutno ti dobronamjerno govorim, nimalo "s visoka" i sl.
Deklarirana struja nekog napajanja nije nešto što će to napajanje "nagurati" na nekakav teret već ona koju će moći isporučiti.
-
Vjeruj mi..razumijem ja tebe jako dobro. Elektrotehnika mi struka. Da skratimo pricu, koliki je otpor LED diode? I da li je oznaka struje u specifikaciji diode, struja koju dioda max trosi ili struja sa kojom dioda daje max lumene i nikako ne moze preskociti tu vrijednost?
-
Evo, sa Wikipedije, ako ti znaci njihovo misljenje
The current–voltage characteristic of an LED is similar to other diodes, in that the current is dependent exponentially on the voltage (see Shockley diode equation). This means that a small change in voltage can cause a large change in current. If the applied voltage exceeds the LED's forward voltage drop by a small amount, the current rating may be exceeded by a large amount, potentially damaging or destroying the LED. The typical solution is to use constant-current power supplies to keep the current below the LED's maximum current rating.
-
Iako..s druge strane gledano, ako struja koju dioda povuce eksponencionalno ovisi o ulaznom naponu, a taj ulazni napon je fiksna stavka, i stabilan je...ne bi smjelo doci do exp. porasta struje u diodi.
Sto ce reci da ako u seriji imas 10 dioda od 3,6V, na stabiliziranom napajanju od 36V, diode ce raditi bez problema, uz uvjet da to napajanje moze dati izlaznu struju koju diode trebaju pri tih 3,6V/kom. Problem je kod nestabiliziranih izvora napajanja, gdje 36V moze biti sve u rasponu od 33-43V.
Sad vise stvarno ne razumijem potrebu za ispravljacima sa stabiliziranom izlaznom strujom, osim ako za PN spojeve ne vrijedi klasicni ohmov zakon I=U/R. U tom slucaju razumijem potrebu za rezanjem izlazne struje na odredjenu razinu.
Nesto poput djeteta. Ako mu dajes jedan po jedan gumeni bombon, tako ce ih trpati u usta, a ko pred sobom ima otvorenu vrecicu, trpat ce ih sakom u usta.
-
Evo..opet wiki...i dosta za rano jutro :)
It is therefore important that the power source provides an appropriate current. LEDs should only be connected to constant-current sources. Series resistors are a simple way to passively stabilize the LED current. An active constant current regulator is commonly used for high power LEDs, stabilizing light output over a wide range of input voltages which might increase the useful life of batteries. Low drop-out (LDO) constant current regulators also allow the total LED voltage to be a higher fraction of the power supply voltage.
-
ovo sam trazio:
When forward biased, the ideal diode is simply a short circuit and when reverse biased, an open circuit.
Sto ce reci da ako diodu spojimo direktno na izvor napajanja, ona ce povuci struju kratkog spoja (govorimo aproksimativno, neke razlike postoje, jer dioda nije idealna) i time ce se usljed visoke temp. Spaliti PN spoj. Zato se ispred diode stavlja otpornik koji limitira Imax, no ima gubitke radi topline, odnosno koristi se driver sa stalnom izlaznom strujom, tako da dioda ne moze povuci struju kratkog spoja koja ce je spaliti, vec povlaci onoliko na koliko je driver limitiran, a ovisno o diodi to moze biti struja koja moze i ne mora unistiti diodu.
Tako. Sebi sam rascistio sto, kako i zasto. A za tebe ne znam
-
Bilo koji otpor ledice je slucajan i nepredvidiv. U pravilu je mali. U praksi je potpuno nebitan.
Struja LED diode je nominalna struja pri kojoj ce ledica "najbolje" raditi, iako za pojedinu ledicu postoje i bolje struje, ovisno o ciljevima koje zelimo ostvariti. Ako je koristimo kao grijac onda je veca struja bolja. Ako je koristimo za sto duzi rad na baterijski izvor onda je manja struja bolja.
Ledica ne ogranicava struju pozdano (jer nije otpornik i nema pouzdan otpor), vec samo kao nusproizvod svog rada. Niti ce pouzdano "uzeti" odredjeni napon.
Zato za elektricno ispravan, odnosno pouzdani rad ledice treba ledicu pogoniti strujnim elektricnim izvorom.
U praksi je prica drugacija. Sve ovisi o ciljevima i omjeru ulozeno naspram dobiveno. Strujni izvor nije neophodan, ali je za ledicu bolje rjesenje nego naponski izvor.
-
Stabilni naponaki izvor ce tu i tamo pojedinu vrstu ledice spaliti i sa povecanjem od 0.1V. Ili manje, ili vise. Svejedno.
Poanta je da se moze desiti da je naponski izvor stabilan, ledica se zagrije na radnu ili malo preko normalne radne temperature, isto tako to napajanje sad na radnoj temperaturi odluci isporuciti 0.1V napona vise, i nesto odluci ispustiti bijeli dim koji se skriva u svim elektronickim komponentama.
-
Slazem se. Trebalo bi koristiti laboratorijski stabilan izvor napajanja..koji nema nikakav flux u izlazu..ali nikakav. Takvo napajanje PC zasigurno nema
-
Ako pricas o lab naponskom napajanju, mozda ni to nije dosta. S povecanjem temperature ledice mozda sama od sebe krene vuci vecu struju na istom naponu... i opet bijeli dim.
U praksi u dosta slucajeva nije tako. Cesto se zavrsi samo na pregrijavanju i kracem zivotnom vijeku neke od komponenti u prici.
-
je.. procitao i to o ambijentalnoj temperaturi isto....
dakle u svakom slucaju.. limitirana struja is a must!
-
je.. procitao i to o ambijentalnoj temperaturi isto....
dakle u svakom slucaju.. limitirana struja is a must!
Limitirana struja nije must, ali je svakako pozeljna.
Nije problem kad je matematika na papiru, ali u stvarnosti nastaju problemi. Nisu sve diode potpuno istih karakteristika. Niti ce sve raditi jednako dobro. Tako da ako spojis (sto ljudi rade) 3 diode u seriju, pa na 12V, pa takvih grana dodas 4-5, i to sve na PC napajanje, onda ce to i raditi. Sve dok nesto ne pocne oscilirati... bilo kao posljedica topline, nesavrsenosti diode ili lema/kablova/napajanja. Onda pregori jedna dioda. PC napajanje, kako je malkoc rastereceno, digne napon, pa rikne jos jedna... onda, u nekoj drugoj grani, jedna se kratko spoji, pa ode cjela grana (minimalno 2 diode), i tako redom, zavrsis u banani.
Naravno, postoje slucajevi (dosta njih) gdje ljudi koriste upravo ovakvo spajanje, i gdje im to radi godinama.
Marko
-
dakle rijec je o lutriji.. pogotov ako uzimas no name diode od kosookih :)
-
Pomalo je lutrija ali ajmo ne plasiti ljude previse. Ovaj scenarij s izgaranjem takvih kompleksnih grana je realan.
Ali zato imamo strujni izvor iliti driver. Pravi driver ce i kratkom spoju dati jednaku i stabilnu jakost struje. Uz puno pregrijavanja, naravno. Ali i dalje stabilnu jakost struje.