Srijeda, Travanj 16, 2014
Croatian English French German Italian Serbian Slovenian
   
Text Size

Pretraživanje

Aquascaping osnove - zlatni rez

ImageAqua = voda, Scape = kraj (aquascape = vodeni ili podvodni krajolik – oblikovan od strane čovjeka)

Aquascaping podrazumijeva sva prostorna rješenja u akvariju - veličinu i oblik akvarija, podlogu (vrsta, oblikovanje - nagib, terase...), hardware (cijevi, aparatura), dekoraciju (kamenje, panjevi - sve što priječi da biljka raste na tome mjestu), raspored bilja, izgled akvarija s prednje strane, bočnih strana, tlocrt. Izgled akvarija govori puno o akvaristu - kakav je; uredan, neuredan, jednostavan, kompliciran, suzdržan, agresivan, otvoren, zatvoren, površan, temeljit, maštovit, nemaštovit... Zato svako ozbiljno bavljanje akvaristikom podrazumijeva i razmišljanje o aquascapingu (uređivanju podvodnog svijeta).



Image

PRIRODNOST

Da bi akvarij izgledao dobro valja napomenuti da ga treba dekorirati samo prirodnom materjalima – nikako keramikom, plastikom ili bilo čime čega nema u prirodnom vodenom okolišu. Kamenje i panjevi morali bi biti iz staništa riba i bilja u akvariju. Umjetno bilje isto tako ne dolazi u obzir.

Image


TRODIMENZIONALNOST

Stvaranje dojma «dubine», tj. trodimenzionalnosti jedan je od osnovnih zadataka uređivanja akvarija. Na dojam dubine i dobrog rasporeda bilja svakako se može utjecati - pravilnim raspoređivanjem bilja po boji, visini, vrsti i veličini listova. Mnogi su već naučili da bilje treba rasporediti po visini - naprijed nisko, u sredini srednje visoko, a u stražnjem dijelu akvarija visoko bilje. To je dobro za postizanje dojma trodimenzionalnosti.

Image

Prema ovakvom rasporedu bilja možemo govoriti i o kompoziciji po visini koja je blago eliptično dijagonalna:

Image

Evo objašnjenja: nisko bilje zasađeno je gotovo polovicom akvarija jer su u njemu skalari - njima za plivanje treba dosta mjesta u smislu dubine vode. Visoko bilje zasađeno je i zbog stvaranja dojma trodimenzionalnosti, ali i zbog mnogih manjih ribica koje idu sa skalarima - one se ondje vole skrivati. Osim toga, prekrasno je vidjeti ribe kako plivaju među biljem - to daje dojam prirodnosti akvarijskog setupa. Za ovakvu kompoziciju postoji još jedan razlog - akvarij je otvoren prema blagovaonici prednjim staklom, a prema dnevnom boravku svojom desnom bočnom stranicom. Prema tim stranama akvarij je "otvoreniji" upravo zahvaljujući niskom bilju, jer ono otkriva "dubinu" dogleda u akvariju.

Image

Dakle, trodimenzionalnost postižemo ciljanim raspoređivanjem bilja (i dekoracije) u skladu s prostorom u kojem se akvarij nalazi.



KOMPOZICIJA

U likovnoj teoriji kompozicija podrazumijeva raspored likovnih elemenata i motiva u okviru likovnog djela, a u akvaristici, tj. u aquascapeu kompozicija bi značila uređeni raspored (razmještaj) bilja, kamenja i panjeva (dekoracije). Kompozicija može biti dijagonalna, trokutna, u obliku slova U, centralna, uzdužna... Evo nekih primjera:

Image

(fotografije preuzete s akvarij.net-a; 1. by Krajten - dijagonalna kompozicija, 2. by Maro - U kompozicija, 3. by Maro - horizontalna kompozicija, 4. by Vedran - V kompozicija, 5. by E&D centralna kompozicija)



ZLATNI REZ (21:34)

Proporcija zlatnog reza je (statistički izmjereno) najugodnija ljudskom oku. Inače, zlatni rez je sveprisutan u prirodi (građa tijela ribe, puževa kućica, građa biljaka, građa ljudskog tijela,...) pa je zato zahvalno iskoristiti ga za razmještaj akvarijskog bilja, kamenja, panjeva.

Ono što nas u prirodi toliko fascinira i čini prirodu "prirodnom" jest upravo njena temeljna estetika. Nekoliko osnovnih pravila moramo uočiti u prirodnim oblicima. Oni su svi izgrađeni od geometrijskih likova ili tijela (svako žio biće u sebi nosi niz pravilnih struktura - građa kostiju, razmještaj i izgled organa, obrisne linije tijela,...), svi u sebi imaju neku vrstu simetrije i kod gotovo svih prirodnih oblika (životinja, bilja, čovjeka) postoji primjenjeno pravilo zlatnog reza u građi tijela ili dijelova tijela. Proporcija 21:34 kao da je magična (ili božanska). Nalazimo je u građi lista, cvijeta, kostura, u građi peraja, oblicima koji ukrašavaju tijelo životinje (ili služe za kamuflažu), čak i u funkcionalnim (biološkim) aspektima. Priroda nije umjetnik - ali mi joj se divimo i u umjetnosti je oponašamo. Zato je važno da ono temeljno u prirodnoj estetici (ako se to tako može nazvati) shvatimo i primjenimo u akvariju.

Evo kako se geometrijski konstruira zlatni rez:

Image

Image

Image

Zlatni se rez može konstruirati i spiralno. Vrlo jednostavno - upisujemo kvadrate u pravokutnik u zlatnom rezu kao što je konstruirano na donjoj skici (redom od većeg prema manjem) i dobijemo spiralu u proporciji zlatnog reza koju nalazimo u građi puževe kućice. Ovo je vrlo pojednostavljeno poimanje oblika puževe kućice. I puževi se po kućicama jako razlikuju - međutim, ako se ta "idealna" spirala sferno razvuče po nekom pravilu - na taj način geometrijski možemo proanalizirati svaku vrstu puževe kućice.

Image

Primjeri zlatnog reza u građi riba (neonka, gupi, bikolor i skalar), te usporedba njihovih proporcija kazuje nam da su ribe doprle iz jedinstvene «ideje» (konstrukcije). Iz ovih primjera je vidljiva i simetrija koja je jedno od najvažnijih pravila anatomije životinja.

Image

Share

Tko je online?

Imamo 62 gostiju i nema članova online

Najnoviji sadržaj

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5